تاسيسات مكانيكي چيست ؟

تاسيسات مكانيكي چيست ؟

پیشگامان تاسیسات : تاسیسات مکانیکی در مجموع به دو دسته ی کلی تاسیسات صنعتی و  قابل تقسیم می باشدتاسیسات مکانیکی صنعتی شامل بخش هایی چون انتقال آب، فاضلاب یا به صورت کلی انواع سیالات، تصفیه ی آب و فاضلاب، تولید انرژی از حرکت سیال و … می باشد. تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل تاسیسات بهداشتی، (آبرسانی و فاضلاب)، تهویه مطبوع (سرمایش، گرمایش، تعویض هوا و اگزاست) و همچنین تاسیساتی مانند استخر، سونا، جکوزی و …. می باشد. در دنیای امروز تامین آسایش بشر یکی از هدف‌های اصلی است نقش تاسیسات مکانیکی به عنوان جزیی از ساختمان ها که افراد به صورت روزمره با آن در تعامل می باشند غیر قابل انکار می باشد.

عايق كاري لوله های گاز

همواره خوردگي و زنگ زدگي باعث نشت گاز و ايجاد حادثه مي گردد .
عوامل موثر :
به جا ماندن قسمتي از لوله از عايق كاري-ترك بر اثر تنش حرارتي و فيزيكي – خراشيدگي بر اثر حمل و نقل -صدمات ناشي از سنگ هاي تيز هنگام پر كردن كانال – فشار انبساط و انقباض داخل زمين-نفوذ ريشه درخت – وجود آهك ، گچ و .. در خاك -نشت فاضلاب در خاك اطراف لوله -صدمات ناشي از عمليات ساختماني اطراف-تاثير باكتري هاي در خاك 
در لوله كشي روكار : 
براي حفاظت لوله بايد رنگ آميزي انجام شود( زنگ زدایی – چربي زدایی ضد زنگ – رنگ روشن )
قابل ذکر است در اکثر موارد مجریان محترم از زدن ضد زنگ خودداری می کنند که جا دارد دقت بیشتری بعمل آید .
در لوله كشي توكار : 
در مصارف فشار قوی : برای جلوگیری از زنگ زدن لوله های زیر کار، بوسیله عایق پوش کردن لوله ها و یا حفاظت کاتدی توام با عایق پوش کردن انجام می گیرد که عایق پوش کردن لوله ها نیز به دو روش سرد و گرم انجام می شود .
در روش عایق کاری سرد برای مصارف فشار قوی از مواد : رنگ آستری ( پرایمر)- نوار زیری – و نوار رویی استفاده می گردد . که فعلا خارج از بحث ما می باشد .
لوله کشی توکار برای مصارف فشار ضعیف ( یک چهارم psi ) که موضوع بحث ما می باشد :
مراحل انجام کار : 
زنگ زدایی با سنباده و برس -چربي زدایی – پرايمر زنی (پرایمر و یا آستری : اصولا بلافاصله بعد از تمیز کردن سطح لوله انجام شود ) – پیچیدن نوارپرايمر ( پس از اینکه آستری بحدی خشک شد که به انگشت نچسبد ولی اثر انگشت بر روی آن باقی بماند لازم است نوارپیچی انجام شود )
توجه1 پرايمر زني در هواي باراني – مه سنگين – در گرد و غبار و يا در درجه حرارت زير ۵- درجه سانتيگراد مجاز نيست.از به کاربردن آستری هایی که در اثر باز بودن درب مخزن ،مواد فرار آن از بین رفته یا فاسد شده باید جلوگیری شود .قبل از باز کردن درب ظرف آستری ، باید بقدر کافی آنرا تکان داد تا بخوبی مخلوط شود .
توجه ۲ : در پاک کردن لوله ها نباید از اشیا تیز و برنده از قبیل چاقو و تیغه اره و امثال آن که باعث بریدگی یا ایجاد خراش یا فرو رفتگی در سطح لوله می شود استفاده کرد . مواد چربی دار و روغنی روی لوله باید بوسیله حلال های نظیر زایلین یا تلوئن پاک شود .
توجه ۳ : پرايمر و نوار باید ساخت يك كارخانه باشند( در اکثر موارد به خاطر صرفه جویی در هزینه ، از آستری هایی در ظرف های یک لیتری که هم جنس با نوارپرایمر نمی باشد استفاده می گردد که با توجه به همجنس نبودن آن با نوار پرایمر صحیح نمی باشد ) – نوار پيچي با همپوشاني 50 درصد انجام مي گيرد – در جاهاي مرطوب دوبار نوارپيچي انجام شود .
یک بار پرایمر ، سپس نوار ، مجددا فقط نوار روی نوار قبلی ) .
مشخصات نوار : 
۱– ضخامت نوار براي حالت عادي 0.5 و ضخامت لايه چسبي آن 0.2 ميلي متر و براي نوار سر جوشها ، ضخامت نوار 0.8 ميلي متر و ضخامت لايه چسبي آن 0.6 ميلي مترمي باشد .
۲– مقاومت کششی حداقل ۵ کیلوگرم بر یک سانتی متر عرض نوار
۳– ميزان چسبندگي نوار به لوله حداقل ۵/۱ كيلوگرم به ازاي هر سانتيمتر عرض نوار و ميزان چسبندگي نوار به نوار 0.5 كيلوگرم به ازاي هر سانتي متر عرض نوار مي باشد .
۴– نوار پيچي با زاويه و كشش مناسب انجام شود ، بطوري كه در هنگام نوار پيچي بيش از ۵/۰ درصد از عرض نوار كاسته نشود .
۵– ازدیاد طول حداقل ۱۰۰ درصد مقاومت عایق کنندگی حداقل یک میلیون مگا اهم .
۶– مقاومت الکتریکی حداقل ۴۰ کیلووات بر میلیمتر.
۷– حدود دما برای حفظ مشخصات نوار بین ۲۰- تا ۶۰+ درجه سانتگراد.
۸رنگ سیاه
توجه ۴ : در صورتي كه حلقه نوار در هنگام نوار پيچي به پايان برسد ، نوار جديد حداقل يك دور روي نوار قبلي پيچيده شود .
در محل اتمام نوارپيچي بايد نوار سه دور روي هم پيچيده شود .
توجه ۵ : در صورتي كه نوار پيچي لوله ها قبل از جوشكاري انجام شده باشد ، نوار پيچي سر جوش ها و اتصالات بايد بوسيله نوار نرم مخصوص سر جوش ها و اتصالات انجام شود.
توجه ۶ : در مواردی مشاهده شده که بعضی از مجریان از نوار سفید برای عایق کاری استفاده می کنند ، لازم به ذکر است که نوار سفید به نام نوار رویی در لوله کشی فشار قوی مطرح بوده و مشخصات آن بعلت ضعیف بودن مناسب برای عایق کاری مصارف خانگی و تجاری فشار ضعیف نمی باشد . از این نوار در فشار قوی ، بر روی نوار زیرین پیچیده می گردد . برخی از مشخصات نوار سفید عبارتند از : ضخامت کلی نوار ۰.۵ میلی متر (ضخامت نوار ۰.۴ و ضخامت لایه چسبی آن ۰.۱ میلی متر )- مقاومت کششی آن حداقل ۳ کیلوگرم بر سانتی متر عرض نوار .
توجه ۷ : در صورت آسيب ديدن نوار، بايد قسمت آسيب ديده به طور كامل دور تا دور لوله باز و سطح لوله به اضافه 5 سانت ازهر طرف تميز و پرايمر زده شده و مجددا نوارپيچي شود .
توجه ۸ : مدت زمان لازم براي رسيدن به استحكام نهائي نوار پرايمر روي لوله ، حدودا 10 تا 24 ساعت مي باشد ، بعبارتی حداقل بعد از حدود ۲۴ ساعت تست چسبندگی نوار به لوله انجام شود .
بسته به جنس استفاده شده ) .
توجه ۹ : در صورتي كه چسبندگي نوار به لوله مناسب نباشد ، كل نوار مربوطه بايد باز شده و پس از تميز كردن سطح ، پرايمر زني و نوارپيچي مجددا تحت شرايط استاندارد انجام پذيرد.
مطلب اضافی : ميزان مصرف پرايمر : حدودا يك ليتر به ازاي هر 10متر مربع سطح خارجي لوله . طبق محاسباتم براي لوله هاي مختلف نتايج زير حاصل گرديد : هر لوله شش متري به قطر ۲/۱ ، 21.4 سي سي پرايمر نياز دارد ، بعبارتي با يك ليتر پرايمر مي توان تعداد 46.7 لوله ۲/۱ اينچ يا تعداد 29.4 لوله ۴/۳ اينچ يا تعداد 18.5 لوله 1 اينچ يا تعداد 11.8 لوله ۴/۱ 1 اينچ يا تعداد 9.1 لوله ۲/۱ 1 اينچ و يا تعداد 5.8 لوله 2 اينچ را پرايمر زني نمود . پرايمر آلتن در حال حاضر هر 4 ليتر حدودا ۲۰۰۰۰ تومان مي باشد.

سیستم های گرمایشی

سیستم گرمایشی تابشی:

اين سيستم که با گرمايش هوا مورد استفاده قرار ميگيرد در سالن هاي مختلف قابل استفاده مي باشد. کوره هواي گرم ساخت آساد صنعت و سيستم ايتاليا قادر است با راندمان بالاي 98٪ و کاهش مصرف سوخت رقابت چشمگيري با نمونه هاي موجود داشته باشد. اين سيستم داراي فن و ترموستات ميباشد که هواي گرم را با دماي لازم در طول سالن توزيع مي کند. هواي ورودي و خروجي هيتر از بيرون سالن تهيه مي شود و قابل نصب بر روي پنجره مي باشد.

تجهيزات گرمايشي تابشي

در اين سيستم نيازي به گرم كردن هواي داخل سالن نيست و گرما به صورت تابشي نظير تابش خورشيد توسط يك صفحه بازتاب به نقاط مورد نظر در كف سالن تابيده مي شود.

مدل Baf-Mc منحصرا براي سالن هاي پرورش دام و طيور طراحي و ساخته شده و در دنيا منحصر به فرد است و از مزاياي آن:

– تلفات كمتر و كاهش هزينه هاي دامپزشكي
– عدم نياز به ساخت تاسيسات گرمايشي
– كاهش قابل توجه مصرف انرژي
– سازگار با محيط زيست
– ايجاد شرايط محيطي مطلوب براي رشد طيور
– رطوبت نسبي كمتر در محيط.
– فقدان مواد آلاينده در هواي سالن
– ضريب رشد بيشتر
– راندمان بالاي 90% – عدم جابجايي هوا وگرد و غبار در داخل سالن
– يكنواختي توزيع دما(1 تا 2 درجه)
– يكنواختي احساس گرما در طيور در نقاط مختلف سالن و كاهش استرس در جوجه و مرغ
– بازگشت سرمايه در مدت 2 تا 3 سال

سيستم گرمايش تابشي SYSTEMA (مدلInfra Baf Radiant tubes)

الف- اجزا و نحوه كار سيستم

سيستم گرمايشي ” SYSTEMA “ از يك مشعل گاز يا گازوئيل سوز در ابتداي لوله و يك فن در انتهاي لوله تشكيل شده است. هواي ورودي از بيرون سالن تهيه و پس از اشتعال گازهاي سوخته شده توسط فن به بيرون سالن اگزوزست مي شود. در اين سيستم نيازي به گرم كردن هواي داخل سالن نيست و گرما به صورت تابشي نظير تابش خورشيد توسط يك صفحه بازتاب به نقاط مورد نظر در كف سالن تابيده مي شود. به كمك يك ترموستات مركزي دماي مورد نظر كنترل مي*شود.

ب- مزاياي سيستم گرمايش تابشي

يكنواختي توزيع دما در طول مدول
– تمركز گرما در كف سالن
– عدم جابجايي هوا وگرد و غبار در محيط داخل سالن
گرماي فرح بخش همراه با استنشاق هواي تازه
– گرم شدن سريع و سرد شدن سريع
– عدم نياز به ساخت تاسيسات گرمايشي
كاهش قابل توجه مصرف انرژي
– راندمان بالاي 90%
– سازگار با محيط زيست
– بدون سر و صدا
– نصب و تعمير آسان
– بازگشت سرمايه در مدت 2 تا 3 سال
– جذب مستقيم گرماي تابشي توسط طيور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *